Sledujte nás na sociálních sítích

Články

MacBook či iPhone ve filmech. Kolik Apple zaplatí za reklamu?

Napsal

dne

Reklama je součástí téměř jakéhokoliv obsahu, který konzumujeme každý den na svých telefonech, počítačích a patří tak do života každého z nás. Není to jen na internetu, ale také ve velkých filmech a televizních pořadech. Nejběžnějším formátem v této oblasti je „umístění produktu“. To znamená, že je výrobek určité značky tématicky umístěn do snímaného prostředí. A velmi často se ve filmech mihne technologie od Applu.

Vzpomeňte si na jakýkoli film nebo televizní seriál, kde se akce odehrává v naší době – dost často (téměř až 90%) se tam objeví MacBook se svítícím jablkem, nebo iPhone.

Apple Doesn't Permit “Bad Guy” Characters to Use iPhones in Movies

V únoru 2020 ředitel Knives Out Rian Johnson řekl, že Apple zakazuje dávat svou technologii negativním postavám. A to vše proto, aby nebyly gadgety „ve špatném světle“. Kromě toho má společnost speciální zaměstnance, kteří jsou zodpovědní za spolupráci s filmovými studii a dohlížení na natáčení. Phil Schiller (šéf marketingu Applu) o tom hovořil v roce 2012 během soudního sporu se Samsungem.

Dokonce i zásady společnosti Apple týkající se ochranných známek stanoví, že produkty společnosti musí být zobrazeny „v nejlepším možném světle, způsobem nebo v kontextu, který pozitivně reprezentuje produkty Apple a celou společnost “. Již v roce 2006 upozornili novináři z Washington Post na skutečnost, že v televizním seriálu 24 všechny kladné postavy používaly počítače Mac. A darebáci pracovali na nejmenovaných počítačích s Windows. Pokud tedy milujete detektivky, pak byste měli vědět, že negativní postavy nikdy nebudou chodit s iPhonem a MacBookem.

Applu se nevyplácí platit za své gadgety ve filmu.

Neuvěřitelné, ale pravdivé. Mnoho lidí o tom ví, ale souhlasí, zní to divně. Koneckonců, jaký může být přínos bezplatné inzerce značky? Existuje jedno vysvětlení. Společnost poskytuje svá zařízení jako rekvizity filmovým studiím zdarma. Na oplátku musí předvést výslednou techniku ve vybraných scénách. Je známo, že některá filmová studia sama nabízejí bezplatnou spolupráci Applu.

V roce 2010, kdy byl iPad představen, se jej tvůrci Modern Family pokusili získat před uvedením do prodeje a Apple souhlasil. Ve výsledku tak epizoda, kdy hlavní hrdina dostává iPad jako dárek k narozeninám, vyšla dva dny před zahájením prodeje. Spolutvůrce seriálu Christopher Lloyd řekl Hollywood Reporter, že epizoda nebyla reklamní epizodou. Zahrnout do příběhu iPad byl skvělý nápad, pomyslel si, protože tablet Apple byl nový, mluvilo se o něm a byl žádaný.

Apple tops movie product placement list of 2014 - SlashGear

Reklama na Mac s Tomem Cruisem

V roce 1996 vyšel první díl filmové franšízy Mission Impossible, v hlavní roli s Tomem Cruisem. V Applu se v té době nedařilo, společnost byla na pokraji krize. Nebyly téměř žádné peníze a reklamní integrace PowerMacu do děje filmu byla jedním z pokusů zvednout se ode dna. Celkově působí reklama skvělým dojmem. Notebook od Apple dokonale zapadá do děje, pro hlavního hrdinu se stal důležitým nástrojem. A Apple za to nezaplatil ani korunu. Ale byla tu podmínka: Tým z Cupertina byl povinnen vydat reklamu na PowerMac s Tomem Cruisem založenou na filmu a Paromount Pictures, aby předvedli počítač ve filmu.

Reklamní kampaň byla dílem bývalého marketingového manažera Applu Johna Holtzmana. Dokonce byl spuštěn online quest na motivy filmu. Jeho stránku lze nyní vidět pouze v internetovém archivu.

Produkty Apple se objevují v nejúspěšnějších filmech

V roce 2011 byla zveřejněna studie o frekvenci výskytu různých značek v kině. Ukazuje se, že v té době se technologie Apple objevila ve 28 % nejúspěšnějších filmů. Hodnocení „úspěšnosti“ bylo provedeno podle úrovně pokladny. Na druhém místě se umístily Nike, Chevrolet a Ford. Byli v top 24 % filmů. A Sony, Dell a Land Rover jsou jen 15 %. Vrchol byl ale v roce 2008, kdy se iPhone, Mac a iPod objevily asi v polovině filmových hitů. A představte si, že společnost ani neplatila za své umístění. Navíc vzhled Applu na obrazovce dráždí diváky nejméně. Nejde o jablečnou magii, jde jen o to, že lidé z marketingu Applu se starají o to, aby se ze zařízení staly nástroje, které hrdinům pomohou dosáhnout jejich cílů.

Apple má strategii propagace prostřednictvím Apple TV+

V září 2021 provedl Wall Street Journal studii seriálů na Apple TV+, aby zjistil, jak v nich Apple propaguje své produkty. Po zhlédnutí 74 dílů různých projektů napočítali novináři více než 700 umístění. Z toho 300krát ukázal iPhone, 120krát MacBook a 40krát AirPods. Ukazuje se, že na každou minutu příběhu připadá jedna reklamní integrace. Aby analyzoval umístění produktu do hloubky, obrátil se WSJ na Christel Russell, profesorku marketingu na Pepperdine University.

Obvykle existují tři kritéria pro umístění produktu: Vizuální, Zvuk, Narativní

V prvním případě je přímá ukázka produktu na obrazovce, ale platí pravidlo. Pozornost diváka je téměř vždy přinýtována ke středu obrazovky a aby byl zobrazovaný produkt lépe vidět, musí být umístěn přesně doprostřed. Apple to dělá. V některých případech však mohou být zařízení umístěna v jiných oblastech, aby se diváci necítili rušivě.

Umístění zvuku je pro diváky transparentní. Není nutné, aby byl název produktu vysloven nahlas, postačí vyzváněcí tón nebo krátký zvuk, který pomůže navázat spojení se značkou. Samozřejmě, že v seriálech na Apple TV se často vyskytuje zvuk marimby (standardní vyzváněcí tón pro iPhone) a vyzvánění z příchozích oznámení. Umožňují jasně rozlišit, jaké zařízení postava používá, i když se samotné zařízení v rámečku neobjevuje.

A to samozřejmě dává produktu klíčovou roli v zápletce. Vzpomeňte si na jednu z epizod Teda Lasa, kde se Ted rozvádí se svou ženou. Napíše jí SMS na iPhone, poté naskenuje rozvodové papíry přes skener dokumentů iOS a vše odešle přes iMessage.

Nejen Apple, ale i všechny ostatní společnosti takové techniky používají. A také podotýkám, že navzdory tak častému výskytu ve filmech a televizních pořadech technologie Apple nezačne otravovat. Možná je to moje láska ke značce.

Apple in Movies and TV Shows: Best Examples of Product Placement

Pokračovat ve čtení
Placená propagace Kruh
Začít komentovat

Návody | Tipy

Zajímavé odkazy

iMore.cz – Eshop s příslušenstvím a náhradními díly pro Apple iPhone, iPad i Watch za výhodné ceny a s opravdu rychlým dodání, do 24h

MacBookarna.cz – Bazar s použitými Apple MacBooky PRO/AIR/WHITE se zárukou

Poslední recenze

Oblíbené články