Vlastní názor: Proč na iOS nepotřebuji widgety?

Pamatujete si, jak jsme asi před 5–7 lety polemizovali proč je Android lepší než iOS? Fanoušci „zeleného robota“ si vzpomněli na otevřenost a widgety. První jim dal příležitost přizpůsobit operační systém a druhý – alespoň podle jejich slov – to učinil pohodlnějším a vizuálnějším. Tato teorie žila po dlouhou dobu, ale v určitém okamžiku začaly widgety dostávat menší pozornost a pak někde úplně zmizely. A teď, když se všichni výrobci vzdali praxe jejich používání a uvědomili si všechny nedostatky tohoto prvku rozhraní, Apple se rozhodl dát mu nový život. Zajímalo by vás proč?

Nejprve je možné považovat pravděpodobnost widgetů v systému iOS 14 za téměř hotový úspěch. Několik úniků to naznačilo. Zaprvé je to schematický obrázek iPhone na základě nové verze OS s ikonami různých velikostí na ploše, jenž unikl na web. Je pravděpodobně odkaz na widgety. A pak tuto informaci potvrdili na 9To5Mac, kde měli k dispozici fragment kódu iOS 14, který byl veřejně přístupný 8 měsíců před oficiálním uvolněním.

Navzdory minimálním informacím o připravovaných inovacích se ukázalo, že pro designéry a tvůrce konceptů stačí, aby se mohli věnovat vizualizaci widgetů v systému iOS 14. Jednou z nejlepších inkarnací dnes je práce designéra Alexeje Bondareva, který jasně prokázal nejen vzhled widgetů v prostředí operačního systému, ale také nejpravděpodobnější princip jejich fungování.

Widgety vytvářejí zvýšené zatížení smartphonu. Vzhledem k tomu, že se ve skutečnosti jedná o funkční miniatury nainstalovaných aplikací, spotřebovávají v reálném čase baterii, procesor a případně i internetový provoz. Koneckonců, pokud jsme obvykle používali jeden program najednou, nyní bude na ploše fungovat několik programů, jak je tomu obvykle u aplikací běžících na pozadí.

Předpokládá se, že widgety by měly uživatelům umožnit konzumovat potřebné informace přímo na ploše bez otevření aplikace, ale jsou zde i nedostatky. Za prvé, pro spuštění widgetu budete pravděpodobně potřebovat dvě akce (vyvolejte kontextové menu gestem Haptic Touch a aktivujte widget, který nahradí ikonu aplikace). A za druhé, widget ztratí pro samotnou aplikaci, pokud jde o zobrazené informace a přijatelné možnosti interakce.

Přečtěte si také:  Recenze: Herní ovladač SteelSeries Nimbus+ překvapí všechny nadšence

Widgety se zjevně nestanou nepostradatelným prvkem iOS, ale budou fungovat pouze na přání. Tak proč jsem v tomto případě tak opatrní? Chápu jen to, že vývojáři Apple strávili více než týden navrhováním, vývojem a laděním widgetů. A za co? Pro uživatele, kteří se jim v prvních pár dnech oddají, a pak na tuto inovaci zapomenou.

Při rozhodování o tom se Apple s největší pravděpodobností nebude zásadně lišit od toho, co Google nabízí v systému Android.


Jsme kreativní tým, který denně prostřednictvím svého internetového portálu FanApple.cz šíří nejnovější zprávy o dění kolem společnosti Apple. Nedílnou součástí je také tvorba recenzí na zajímavé aplikace a počítačové zařízení. Podívejte se sami na http://www.fanapple.cz